You are currently viewing Dlaczego optymalna częstotliwość treningu EMS to tylko 1 raz w tygodniu?

Dlaczego optymalna częstotliwość treningu EMS to tylko 1 raz w tygodniu?

  • Post author:

Osoby, które wcześniej nie miały styczności z tą formą ćwiczeń zwykle są zaskoczone faktem, że optymalna częstotliwość treningu EMS wynosi 1 raz w tygodniu przez 20 min. Dlaczego to taka niska liczba? Czy rzeczywiście przy takim natężeniu możemy liczyć na jakieś efekty? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Trening EMS wymaga regeneracji

Treningu EMS nie powinno przeprowadzać się częściej ze względu na to, że po nim potrzebna jest o wiele dłuższa regeneracja niż po ćwiczeniach na siłowni. Mimo iż krótkie, to sesje te są bardzo intensywne. W ich trakcie jednocześnie pobudzane jest wiele partii mięśniowych – w przeciwieństwie do zajęć na siłowni, gdzie ten wysiłek jest bardziej rozłożony w czasie, a poszczególne mięśnie angażowane są przez dostosowane do nich ćwiczenia i liczbę powtórzeń. Podczas treningu EMS nie dochodzi wprawdzie do obciążania stawów w takim samym stopniu jak podczas ćwiczeń tradycyjnych, ale organizm i tak musi „dojść do siebie” po tak dużym wysiłku.

No właśnie – o jakim wysiłku mowa? 20-minutowa sesja EMS odpowiada około 3-4 pełnym treningom na siłowni. Przekłada się to na utratę około 1200 kcal podczas jednej sesji w porównaniu do ok. 400 kcal gdy do czynienia mamy z metodami konwencjonalnymi. Co więcej, w trakcie EMS aktywowane są również mięśnie głębokie, co nie zawsze ma miejsce podczas tradycyjnego cardio lub ćwiczeń siłowych – musiałyby one trwać co najmniej kilkadziesiąt minut.

Zagrożenia zdrowotne

Trening EMS, który byłby dłuższy niż 20 minut i przeprowadzany częściej niż 1, maksymalnie 2 razy w tygodniu doprowadziłby do znacznego obciążenia organizmu. Przez to byłby nieefektywny, a w skrajnych przypadkach – po prostu niebezpieczny dla zdrowia. Zagrożeniem może być na przykład zwiększona produkcją enzymu zwanego kinaza keratynową. Jest to oznaka tego, że włókna mięśniowe zostały poddane dużemu obciążeniu – to normalne zjawisko, ale musimy dać organizmowi czas na wypłukanie jej nadmiaru. Z tego samego powodu podczas sesji nie należy stosować obciążników zewnętrznych, hantli itp.